Migréna a co na ni zabírá?

„Migréna, rodové prokletí Kratzmarů“, praví klasik ve filmu Adéla ještě nevečeřela. A má pravdu. Stejně jako u mnoha další zdravotních obtíží i u migrén totiž může hrát roli dědičnost. Na rozdíl od geniálního filmového padoucha však migrénami mnoho z nás trpí doopravdy. Co proti nim lze udělat a jak je dostat pod kontrolu, aby co nejméně omezovaly běžný život?

Co je to migréna?

Migréna patří mezi tzv. primární bolesti hlavy, to znamená, že nesouvisí s žádným jiným onemocněním, úrazem či poškozením tkání. Je charakterizována převážně jako velmi intenzivní jednostranná, někdy též strany střídající pulzující bolest hlavy. Na rozdíl od tenzních bolestí hlavy je  často provázená nevolností nebo zvracením. Dále je pro migrénu typická přecitlivělost na světlo, zvuky či pachy. Fyzická aktivita bolesti při migréně zhoršuje. Asi u pětiny osob s migrénami samotnému záchvatu předchází tzv. aura (blikání, kmitání v zorném poli), bolest hlavy pak následuje do jedné hodiny. Nejčastěji migrény trápí muže i ženy ve věku 30-49 let. Častější výskyt je u žen (asi 2:1). Záchvaty migrény se objevují průměrně jednou až 6x za měsíc. Záchvat obvykle trvá několik hodin. Pokud trvá více než 3 dny, pak už se jedná o závažný stav, který si vyžaduje nemocniční péči.

Migréna

Co vyvolává záchvaty migrény?

U každého pacienta s migrénou se mohou spouštěče lišit, proto je dobré vypozorovat, jaké jsou to právě u vás, a těm se snažit vyhýbat.

Mezi nejčastější spouštěče migrény, patří např.:

  • Stres, úzkost nebo očekávání důležité události
  • Změny počasí
  • Nepravidelnosti související se stravováním – vynechání jídla, opoždění jídla, příliš velké množství jídla zkonzumované najednou
  • Fyzická námaha
  • Nedostatek nebo přemíra spánku
  • Nedostatek tekutin
  • Konzumace některých jídel a nápojů (červené víno, zrající sýry, čokoláda, nakládaná zelenina, umělá sladidla, citrusy, zmrzlina, glutaman sodný, káva nebo čaj…)
  • Silné pachy, zvuky nebo světelné vjemy
  • U žen migréna může souviset s hormonálními změnami (těhotenství, menstruace, užívání hormonální antikoncepce, klimakterium)

Co na migrénu zabírá?

Při záchvatu migrény se k rychlé úlevě používají běžné volně prodejné léky proti bolesti hlavy kyselina salicylová (aspirin) nebo paracetamol. Dále se používají léky ze skupiny nesteroidních antiflogistik, kam patří například ibuprofen, naproxen, diklofenak a další. Při výběru léků je třeba vzít v úvahu některé okolnosti – např. ženy, které mají migrény v průběhu menstruace, by neměly užívat kyselinu salicylovou, protože ta může způsobit silnější krvácení. Opatrnosti je také třeba u užívání vícesložkových léků proti bolesti hlavy, protože pro posílení účinnosti často obsahují kofein – ti, u nichž migrénu vyvolává konzumace kávy, by proto měli volit jiné léky.

V případě, že běžné volně prodejné léky na migrénu nemají dostatečný efekt, je vhodné nechat si od lékaře předepsat jiné léky proti migréně (triptany). U závažnějších případů migrény může lékař navrhnout dlouhodobou preventivní léčbu. Pokud migrénu doprovází nevolnost a zvracení, poraďte se s lékařem či lékárníkem o současném užití léku proti nevolnosti. Z volně prodejných přípravků lze pro zklidnění žaludku doporučit např. doplňky stravy se zázvorem. U osob s migrénami vědci vypozorovali snížené množství hořčíku – ten můžete pravidelně dodávat formou doplňku stravy.

Pokud se jedná o fytoterapii, pak v souvislosti s migrénou zmiňme řimbabu obecnou nebo bylinné zklidňující přípravky (kozlík, meduňka, mučenka). Třezalka není v souvislosti s migrénami doporučována vzhledem k možným interakcím s ostatními užívanými přípravky. Dlouhodobě lze užívat také přípravky s ginkgo bilobou .

Co ještě můžete proti migréně udělat?

Všem, kteří trpí opakovanými bolestmi hlavy včetně migrén, se doporučuje úprava životosprávy (eliminace stresu, úprava jídelníčku, přiměřená fyzická aktivita) a odstranění vypozorovaných individuálních spouštěcích faktorů. K dispozici je také psychoterapie, relaxační cvičení, fyzioterapie, event. biofeedback.

Konkrétně můžete vyzkoušet tyto tipy:

  • Buďte vnímaví ke svému tělu, naučte se rozpoznat, co jsou vaše individuální spouštěče migrény  – k tomu pomůže, pokud si alespoň 5x zapíšete všechny okolnosti migrenózního záchvatu (doba, trvání, co předcházelo, co poskytlo úlevu) a ze zápisů pak vyvodíte potřebné informace.
  • Vypozorovaným spouštěčům záchvatů se vyhýbejte.
  • Mějte u sebe vždy jednu dávku léku proti migréně.
  • Při záchvatu pomohou studené či teplé obklady na šíji, studený obklad na oči, chladivá mast na spánky.
  • Odeberte se do klidné, temné místnosti a pokuste se o spánek.

 

Zdroje:

https://www.lekarnici.cz/getattachment/Pro-verejnost/PORADENSTVI-KONZULTACE/PORADENSTVI---KONZULTACE/Migrena/DP_migrena.pdf.aspx

https://www.czech-neuro.cz/archiv/clanek/14-Migrena/index.html

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/migraine-headache/symptoms-causes/syc-20360201

https://www.healthline.com/health/migraine-treatments