Další rekordní rok pro Dr.Max

Lékárenská síť Dr.Max vykázala za rok 2019 opět dvouciferný růst obratu. Velmi dobré meziroční výsledky zaznamenal i její e-Shop. Výsledky kontrol SÚKL pak potvrdily trend permanentně rostoucí kvality poskytované péče – Dr.Max splňuje hodnotící kritéria lépe než zbytek trhu. Během kovidové krize na jaře 2020 lékárny sehrály důležitou roli jako nejdostupnější zdravotnické zařízení.

Praha, 3. 6. 2021 – Síť Dr.Max, která v ČR zahrnuje ke dnešku 460 veřejných lékáren, vykázala v roce 2019 obrat ve výši přes 20 miliard korun. Jeho meziroční růst tak přesáhl 11,5 procenta. „Na tomto skvělém výsledku se projevila řada faktorů, které stojí dlouhodobě za dobrou kondicí našich tradičních lékáren, ale velmi dobře se nám dařilo rozvíjet i e-Shop a nové cesty komunikace jako instagram nebo facebook,“ říká Daniel Horák, generální ředitel společnosti Česká lékárna holding, která síť Dr.Max provozuje. Mezi klasické silné stránky sítě patří podle D. Horáka skvělá dostupnost, výborná kvalita služeb, propracovaný věrnostní systém a nabídka sortimentu vlastní značky.

Daniel Horák je přesvědčen, že rozšiřování počtu poboček (k dubnu meziročně o cca 15 lékáren) svědčí o tom, že na trhu ještě dokáže Dr.Max vidět růstový potenciál. Zvýšil se i počet členů věrnostního programu – na počátku roku 2019 jich bylo 3.200.000, na jeho konci 3.760.000. „Určitě tomu napomohlo lepší zacílení komunikace a nás těší, že díky ní je náš loajalitní systém trvale jedním z nejúspěšnějších, ne-li vůbec tím nejúspěšnějším v ČR,“ míní D. Horák, „přes milion a čtvrt klientů je přitom aktivních každý měsíc.“ Stejně tak si D. Horák pochvaluje velký zájem o produkty vlastní značky Dr.Max, u kterých obrat loni zaznamenal meziroční růst ve výši 33 % a v absolutní výši překonal hranici 2 mld. korun.

E-Shop Dr.Max se vloni jako jediný lékárenský nákupní portál dostal mezi první desítku nejnavštěvovanějších českých virtuálních obchodů. „V roce 2019 zaznamenal růst obratu 45 procent a je ziskový,“ uvádí D.Horák. E-Shop se velmi dobře doplňuje s tradičními lékárnami. Ty v drtivé většině případů fungují jako výdejní místa a v takřka všechny umožňují rezervovat si objednaný sortiment v lékárně a připravit položky, které jsou tam k dispozici, k výdeji během minut. Letos v březnu byly spuštěny i rezervace léků na předpis, což pacienti uvítali zejména během koronavirové krize. V dubnu to bylo už 2.380 rezervací. Zatímco před krizí rostl e-Shop Dr.Max asi 20 procenty, po jejím vypuknutí to bylo přes 50 procent.

Krize negativně ovlivnila celé české lékárenství. Po prudkém nárůstu poptávky na počátku nouzového stavu následoval několikatýdenní pokles. Klesala i preskripce, tedy hlavní zdroj příjmů lékáren. „Těch důvodů je víc,“ říká D. Horák, „byl to efekt předzásobení klientů, řada pacientů měla vůbec obavy navštěvovat ordinace i lékárny, uzavřela se obchodní centra a změnil se pohyb lidí kvůli home offices, projevily se i výpadky a nedostupnost části sortimentu a dost možná byli někteří lidé kvůli karanténám zdravější a lékárenskou péči díky tomu nemuseli vyhledávat. Navzdory tomu se lékárny zhostily výborně své role jako zdravotnická zařízení a Dr.Max všem, kdo jim za to jakýmkoli způsobem projevil uznání, děkuje.“

Na ekonomice lékáren Dr.Max se kovidová krize také projevila ztrátou dynamiky. Plánovaný obrat se sice podařilo ještě v březnu překonat (+ 6,6 %), duben ale naopak charakterizuje pokles reality oproti předpokladům (-15 %). V květnu už ovšem šlo jen o jednotky procent. „Nemohly se nám vyhnout obtíže celého sektoru, a také jsme masivně investovali do ochranných prostředků pro své zaměstnance i klienty; jsem ale přesvědčen, že zdravá firma jako je naše se s komplikacemi vyrovná snáze než některé jiné,“ míní Daniel Horák. Celkové mimořádné náklady spojené s koronavirovou krizí odhaduje na 100 až 150 milionů korun.